torsdag 17 december 2009

Minusgrader, puder & laviner

Idag ställde jag och kuske klockan på 08.00 i förhoppning att det skulle vara fint väder. Vi hade kollat på internet och vi visste att det fanns risk för att det skulle vara svinkallt. Vad vi inte tänkte på när vi vaknade var ju att det är kolsvart runt den tiden så vi chillade ett tag till och senare när det började ljusna så kunde man ana att det skulle bli fint. På morgonen var det runt -15 i byn och runt -20 längre upp på fjället, drygt då det var uppåt vi skulle. Senare på eftermiddagen så blev det inversion och då blev det varmare där uppe där vi var och runt minus 20-25 i byn. Nog om kylan. När vi hade packat ur kamera prylarna väntade vi in ett gäng med åkare som skulle komma och filma med oss. Jag hade åkt med pistmaskinen dagen innan så jag hade sett att det hade blåst in grymt med snö i skogen på några ställen så där var planen att vi skulle få lite smotha puder shots. Det var ganska svåra förhållanden då det ännu inte finns någon bra bas under snön så det är lätt att man sjunker igenom och drar in i stenar m.m. plus att det blandades med vind packad snö och puder. Vi filmade ganska många spots men det blev inte riktigt något vi känner att vi kan använda så det var riktigt synd då det var grymt fint ljus där uppe.

När vi körde ett spot nedanför hummeln så stod jag längre ner för att filma när Joel och Matte skulle lägga två sprays ut för en liten kam. När jag filmat dom båda så hör jag längre upp hur Kuske och dom andra skriker till. Dom ropar åt oss att skynda åt sidan. Det visade sig att hela sidan på den kullen hade satt sig och det blev en djup spricka i snön som var ca 40m lång. Som tur var så släppte aldrig lavinen iväg så vi kunde lungt komma upp igen och inse att vi hade stått på ett ganska dumt ställe om den hade brakat lös. Efter det misslyckandet så gick vi förbi hummel stugan och på ovan sidan tillbaka mot vm8:an. Vi hittade några smotha spots och jag gick ner en bit för att sitta nära en liten kulle som Noa och Matte skulle spraya. Dom misslyckades med spraysen och jag höll då på och packa ner kameran när jag hör ett brak och känner hur snön jag sitter på skakar till. Denna gång bildades det återigen en spricka ca:10m ovanför mig och jag visste att Matte och Noa var längre ner så jag sa åt dom att skynda sig iväg så dom inte stog just nedanför. Jag stog nu mitt i alltihopa med en spricka som även den var runt 40m lång, jag lyckades ta mig uppåt ovanför sprickan och upp på kanten, vi började alla bli skeptiska till att det var så instabilt så vi sökte oss längre ner. Efter att ha åkt ner i vm8an så skyndade vi oss upp igen för att hinna med något shot till innan solen gick ner. Vi åkte mot bräcke men hittade ingenting som var coolt, så vi skulle alla ta oss ner för en liten brant och jag drog iväg först för att åka ner till en transport sträcka och invänta resten. Jag står där nere ett tag och hinner knäppa några bilder och chilla lite när jag hör en brak och hur alla börjar skrika, denna gång blev det inte bara en spricka utan nu kom även lavinen. Jag ser inte Matte men jag ser hur ganska stora snö block yt förbi bakom träden. Efteråt ropar jag uppåt för att se att alla är okay och kuske ropar tillbaka att det är lugnt. Fan va det är sketch med laviner!

Kuske i kylan nere vid vm8an:


Noa "boyband" Gadelus



Jag han ta några bilder när jag stod på transport sträckan just innan lavinen gick:



Jag hänger ut:


Här är en bild efter att lavinen gått, kanten där det sprack var lite över 50cm så det han bli en del snö som for med:


Grabbarna just efter lavinen:


Matte och GRP som utlöste lavinen:
Grabbarna just efter lavinen:


Joel:


Samme:


Jonte Gadelius:


Joel och Jonte:


Noa kör en liten intervju på Matte:


Jonte kör med rätt gear!:


Kuske filmar. Jag och kuske filmar nu med samma sorts kamera, hvx200:



Kuske filmar Matte:


Efter backen träffade jag och kuske denna sköna kid nere på ica, han skulle bli snowboard proffs sa han hehe:

Inga kommentarer: